Sociale media: werving en selectie

Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van Social Media tijdens het solliciteren. Dit meldt Intelligence Group. De jongere generatie maakt daarbij gebruik van Social Media. Ook bij andere leeftijdsgroepen is dit percentage gestegen. Nu maakt ongeveer een derde van de Nederlanders gebruik van Social Media tijdens het solliciteren of baanoriƫntatie.

LinkedIn is een populair platform voor het zoeken van vacatures, voornamelijk onder hoger opgeleiden. Ze zoeken zelf naar vacatures via LinkedIn of worden via LinkedIn benaderd door recruiters of organisaties. Ook Facebook wordt populairder, maar dan veelal onder mbo geschoolden. Dit zijn vaak jongeren.

Het is in de huidige arbeidsmarkt lastig om aan goede kandidaten te komen. Organisaties en recruiters proberen daarom verschillende middelen om hun doelgroep te bereiken. Naast Facebook en LinkedIn wordt WhatsApp ook steeds populairder om de doelgroep te bereiken. Het is een laagdrempelige manier om, vooral de jongere generatie, te bereiken. Het zijn belangrijke middelen voor een juiste arbeidscommunicatie en een goede manier om je te kunnen onderscheiden van de concurrentie in een krappe arbeidsmarkt.

Natuurlijk dien je als organisatie wel te onderzoeken wel middelen bij jou beoogde doelgroep passen. Wanneer je dit in kaart hebt, kan er actie worden ondernomen. Een jonge generatie zal contact via Whatsapp meer waarderen dan een oudere generatie bijvoorbeeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *